Familie, al twintig jaar een vaste waarde op VTM, bereidt een grote vernieuwing voor, zowel voor als achter de schermen. VTM wil tegen dit najaar een sterkere vooravond en primetime uitbouwen om klaar te zijn voor het vernieuwde VT4, dat uitpakt met verschillende Woestijnvis-programma's. Tegelijk hoopt de commerciële zender door de vernieuwing de kijkcijferkloof met concurrent Thuis te verkleinen. Familielokte de afgelopen maand gemiddeld 755.000 kijkers, zo'n 250.000 kijkers minder dan de Eén-soap, al blijft het wel een van de best scorende programma's van de zender.
‘We willen ons niet blindstaren op andere soaps,' zegt VTM-woordvoerster Sara Vercauteren. ‘De vernieuwing staat ook los van het komende najaar, we zijn al langer bezig met Familie om te vormen tot een eigentijdse soap. Dat de reeks afgelopen maand 120.000 kijkers meer lokte dan in mei vorig jaar, is het beste bewijs dat die inspanningen renderen.'
Zopas werd de samenwerking met Anne Somers, die de rol van Veronique Van den Bossche veertien jaar lang speelde, stopgezet. Haar personage wordt in het najaar overgenomen door Sandrine André. De actrice wordt niet het enige nieuwe gezicht: na de zomer krijgt de soap er een nieuw gezin bij. De soap trok voor het vijfkoppige gezin Pauwels bekende namen aan als Flikken-acteur Ludo Hellinx, Roel Vanderstukken en Hilde De Baerdemaeker. ‘Dat de ploeg wordt uitgebreid, is het beste bewijs dat VTM nog altijd gelooft in Familie', zegt acteur Jef De Smedt, die al 20 jaar Jan Van den Bossche speelt.
Ontslagronde
Maar ook achter de schermen van Familiebeweegt er wat. Eergisteren volgde een ontslagronde waarbij het schrijversteam gehalveerd werd. Scenariste Mieke Verbelen, die 18 jaar lang meeschreef aan de soap, werd samen met drie collega's aan de deur gezet. ‘Ik begrijp er niets van', zegt Verbelen. ‘Ik was blij dat de serie vernieuwd zou worden. We waren ook goed bezig: de kijkcijfers zijn prima.'
Het team wordt aangevuld met nieuwe mensen. ‘De reeks bestaat meer dan twintig jaar: het was tijd voor een frisse blik', zegt Hugo Van Laere. In januari voegde Van Laere, scenarist van de VTM-successerie Sara, zich bij de ploeg als hoofd van het schrijversteam, met de nadrukkelijke opdracht om de reeks nieuw leven in te blazen en klaar te stomen voor het najaar. Zo werd er werk gemaakt van de ‘bijbel' van de soap, die uitgebreide beschrijvingen van alle personages bevat, tot de manier waarop de Van den Bossches de telefoon opnemen toe. Die ‘bijbel' moet de schrijvers meer houvast geven als ze een verhaallijn voor een personage uitdenken.
De dialogen moeten frisser en scherper, de reeks moet ook de huidige maatschappij beter weerspiegelen en meer inspelen op actuele thema's. Toch zal er van een echte trendbreuk op het scherm geen sprake zijn. ‘Wel willen we korter op de bal spelen van wat er leeft in Vlaanderen', zegt Van Laere. ‘De verhaallijn rond de abortus van Hannah was daar al een voorbeeld van.'
Auteursrechten
Maar het rommelt nog meer. Binnen het schrijversteam heerst er ongenoegen over de manier waarop de auteursrechten geregeld worden. Momenteel ontvangt Herman Verbaet, de bedenker en voormalige producent van de soap, nog altijd 40 procent van de inkomsten uit de auteursrechten. De huidige scenaristen moeten de resterende 60 procent onder elkaar verdelen. ‘Helemaal niet correct, aangezien Verbaet al meer dan tien jaar niet meer schrijft voor Familie', zegt Gerrie Van Rompaey, voorzitster van de scenaristengilde. ‘Wij zouden graag zien dat de koek beter verdeeld wordt. Twintig procent van de auteursrechten voor een concept lijkt ons eerlijker.'
‘Ik begrijp dat de nieuwkomers een groter deel van de auteursrechten willen, maar dan moeten ze maar zelf iets nieuws bedenken', reageert Herman Verbaet.