'Het klinkt misschien onnozel, maar ik kan de files niet meer aan', legt Jacky Lafon uit in Story. 'Vorige week heb ik vier uur in de auto gezeten. Ik was een wrak toen ik thuiskwam. Ik sta elke dag meer dan een uur in de file, van Antwerpen naar Boortmeermeek en terug. Als ik van de zee kom, moet ik zelf om half vijf opstaan! Ik kan het niet meer aan, ik heb er geen zin meer in'.
Toch zijn het niet alleen de files die Jacky's besluit beïnvloed hebben: 'Ik heb vorig jaar een serieuze deuk gekregen. Emotioneel heb ik heel diep gezeten en ik merk dat die periode me gekraakt heeft. Ik kan de stress niet meer aan. Ik krijg migraine-aanvallen en de dokter heeft me gezegd dat ik moet afbouwen. Ik moest kiezen: blijven optreden of 'Familie'. En de keuze bleek snel gemaakt: 'Familie' is voor mij een inspanning, optreden een ontspanning'. Al geeft ze toe dat het niet makkelijk was om haar vertrek aan te kondigen. 'Het is als met een relatie breken. Eentje van 23 jaar'.

Wat vtm zegt:
Jacky Lafon – die sinds 1991 de rol van Rita Van den Bossche vertolkt in Familie – neemt afscheid van de serie. Dat heeft ze zelf bekendgemaakt. Jacky wil zich in de toekomst meer toeleggen op haar optredens, de combinatie met haar rol in Familie is te zwaar geworden. Met Jacky ziet Familie één van haar iconen vertrekken. Samen met haar zullen de scenaristen de komende tijd bekijken hoe en wanneer haar vertrek in de reeks zal verwerkt worden.

Ik heb 23 jaar lang ontzettend veel plezier gemaakt op de set van Familie, maar voel vandaag dat de combinatie met de vele optredens die ik geef me te zwaar valt. Het is tijd om wat gas terug te nemen en volop van het leven te genieten”, laat Jacky weten. “Ik heb bij Familie bijzonder mooie jaren beleefd en ga met pijn in het hart afscheid nemen van mijn fijne collega’s en het hele productieteam. Gelukkig hoeft de kijker nog niet meteen afscheid te nemen van tante Rita en zal ik nog een tijdje op het scherm te zien zijn. Angst voor het zwarte gat heb ik niet. Op de planken staan is mijn lang leven, en daarnaast is het eindelijk tijd voor wat me-time.”

Guy Goedgezelschap, algemeen directeur van TvBastards: “We vinden het bijzonder jammer dat Jacky na 23 jaar afscheid neemt van Familie. Van bij de start heeft zij haar stempel gedrukt op het personage Rita, en op de reeks. We willen Jacky graag van ganser harte bedanken voor haar jarenlange inzet en toewijding, en voor de mooie televisiemomenten die ze de kijker heeft bezorgd. We respecteren haar beslissing en zullen samen met haar bekijken hoe haar vertrek in Familie kan worden verwerkt.”