vrijdag 19 juni 2015

'Marie-Rose' neemt afscheid van ‘Familie’

Martine Jonckheere heeft een punt gezet achter 'Familie'. Na 24 jaar heeft ze gisteren in Leuven haar laatste scènes als Marie-Rose ingeblikt. Het duurt nog wel even voor de laatste aflevering met Jonckheere op tv wordt uitgezonden.
‘Ik had me nog zo voorgenomen om niet te huilen’, zegt La Jonckheere wanneer ze een traan wegpinkt bij het ontvangen van de bloemen en een fles Veuve Clicquot. Maar verder was de West-Vlaamse opvallend opgewekt op haar laatste draaidag. Die speelde zich af in een ziekenhuis, waar ook Sandrine André (Veronique), Peter Bulckaen (Mathias) en Gunther De Batselier (Peter) rondliepen.
Over de toedracht van de scènes mogen we niks verklappen, maar het zijn chronologisch niet de laatste scènes op het scherm. ‘Ik zag niet huizenhoog op tegen deze dag’, zegt Martine. ‘Ik had het lastiger toen ik mijn laatste studioscène moest spelen. Tenslotte was dat een kwarteeuw mijn biotoop. Ik was één van de pioniers, maakte alle veranderingen en alle bazen mee.’
Het afscheid van Jonckheere werd lang gerekt, de mededeling van haar ontslag dateert al van 27 augustus 2014. ‘Dat het een jaar heeft geduurd, heeft geholpen bij de verwerking. Boosheid, woede, teleurstelling … Ik heb alle fases doorlopen. Maar ik heb er vrede mee genomen. Ik vergelijk het met mijn strijd tegen kanker. Je moet het aanvaarden en leren om er mee om te gaan. Dat doe ik nu ook. Al zou ik hypocriet zijn als ik zou zeggen dat dat probleemloos lukt. ’s Nachts zijn er de nachtmerries en lig je te piekeren. Of ik de beslissing begrijp? Soms nog altijd niet.’
En nu? ‘Men mag me altijd bellen voor een andere rol. Al denk ik niet dat die er snel zal komen. Als je uit een soap komt, is het niet evident om meteen iets anders te doen. Het verleden heeft dat bewezen. Maar ik ben 57 geworden. Actrices van die leeftijd zijn er al minder.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten