maandag 15 oktober 2012

Sandrine André is vanavond voor het eerst Véronique in 'Familie'


Sandrine André koos bewust voor een andere haarkleur dan haar voorganger.
Op een onderbreking wegens haar studies na, heeft Anne Somers (41) bijna tien jaar lang de rol van Veronique Van Den Bossche gespeeld. Vanavond wordt haar rol overgenomen door Sandrine André (39), die Vlaanderen vooral kent als Merel uit de serie Wittekerke en Britt uit de telenovelle Sara .
In een personage stappen waarmee het publiek al jaren vertrouwd is, ligt niet voor de hand. En daar is André zich van bewust. ‘Mijn missie zal ik als geslaagd beschouwen wanneer de kijker accepteert dat er een nieuwe Veronique is. Dat zal niet van vandaag op morgen gebeuren, maar het is zeker niet zo dat ik wil proberen Anne Somers te laten vergeten. Dat is nergens voor nodig. Zij heeft die rol zo lang gespeeld dat het vreemd zou zijn als haar Veronique meteen werd gewist. Vergelijk het maar met James Bond. In de ene film wordt hij gespeeld door Pierce Brosnan, in de andere door Daniel Craig.’
Van blond naar rood haar
Om haar eigen Veronique te kunnen neerzetten, heeft Sandrine André zich bewust niet voorbereid op de rol door zich bijvoorbeeld onder te dompelen in Familie . ‘Het is onmogelijk om twintig jaar Familie in je op te nemen. Zo’n langlopende reeks moet onder je huid kruipen en dat lukt niet door in enkele dagen een pak afleveringen te bekijken. Meer zelfs, toen ik gevraagd werd voor de rol, heb ik bewust niet meer naar Familie gekeken. Ik wou me niet laten beïnvloeden. Het enige wat ik heb meegenomen, is wat achtergrond bij wat er in Veroniques leven is gebeurd. Ik zie dit als een nieuwe rol waar ik met een open geest in stap. Zal mijn Veronique anders zijn dan in het verleden? Beslist. Het is onmogelijk om Anne Somers te vervangen. Anne is Anne en ik ben Sandrine. Het is niet de bedoeling dat ik Anne ga spelen, ik moet Veronique spelen.’
Ook qua uiterlijk zoekt Sandrine André geen aansluiting bij de look van Anne Somers. ‘InZone Stad , mijn jongste rol op tv, had ik ongeveer mijn natuurlijk bruine haarkleur, voor Veronique hebben we een iets rodere tint gekozen. Opzettelijk niet iets blonds, want Anne had blond haar in haar laatste afleveringen als Veronique. Ik wil dus ook uiterlijk geen kopietje neerzetten.’
Aangeklampt op straat
Voor hoe lang ze zich aan Familie heeft verbonden, wil André niet preciseren. Maar ze onderstreept dat je je niet engageert voor zo’n rol om er na drie maanden al mee te stoppen. ‘Ik heb zorgvuldig afgewogen of ik, na zes jaar Wittekerke , opnieuw in zo’n langlopend project wou stappen. Toen ik voor mezelf had uitgemaakt dat ik er zin in had, nam ik ook het besluit er volledig voor te gaan. We zien wel hoe lang Veronique nodig is in de serie, maar ik ben naar Familie gekomen om te blijven.’
Ook al is in een dagelijkse soap spelen hard werken. ‘Het is topsport. Leuk, maar zwaar. Je maakt bijvoorbeeld heel lange dagen. Het komt regelmatig voor dat ik om zeven uur ’s ochtends al in de make-up zit en dat ik draai tot zeven uur ’s avonds. Het is dan ook zaak goed te slapen, goed te eten, jezelf goed te verzorgen en vooral het leuk te blijven vinden.’
Of ze er ook naar uitkijkt op straat weer volop te worden aangesproken nu ze elke dag op tv te zien is? ‘Ik ben het ondertussen gewoon dat mensen mij herkennen op straat. Ten tijde van Wittekerke werd ik doorgaans benaderd als Merel, maar toen ik in Sara eenmaal Britt speelde, deed er zich een ommekeer voor. Omdat mensen ervan uitgingen dat niemand zo slecht kon zijn als Britt, werd ik plots aangesproken als Sandrine, de actrice. Trouwens, wanneer ik op tv ben, word ik niet zo vaak aangeklampt. Pas wanneer ik niet op de buis ben, komen mensen me vragen: hé, wat doe je nu? 

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten